CANISTERAPIE
jako součástí léčby
Neuro-vývojových poruch ( ADHD,ADD,PAS,poruch učení ...)
Udržení pozornosti, nácvik hrubé i jemné motoriky, uvolňování spasmů, rozvoj fantazie, komunikativnosti, slovní zásoby, zvyšování sebejistoty, pocit ochrany a jistoty, možnost relaxace (polohování).
Tělesného postižení
Motivace k rehabilitaci, zdroj obohacení a zpestření života, zlepšení komunikace s okolím, prolamování bariér osamělosti, odvedení pozornosti od vlastních potíží, zvýšení pocitu bezpečí.
Smyslového poškození
Nevidomí (nezávislost, pocit bezpečí, lepší komunikace, zvýšení sebevědomí). Neslyšící (zvyšování nezávislosti, soběstačnosti a sebedůvěry). S poškozením čichu (zvýšení pocitu bezpečí). S poškozením hlasu (zlepšení komunikace).
V logopedii
Pro nácvik správné výslovnosti, rozšiřování slovní zásoby, usměrňování rychlosti řeči.
V geriatrii
Nahrazení fyzického kontaktu mezi lidmi, zvyšuje pocit bezpečí, zmírňuje pocit osamění, zlepšuje komunikaci s okolím, vytrhne z nostalgie a deprese, podněcuje k rehabilitaci, fyzioterapii, má pozitivní vliv na zklidnění a tím omezuje užívání antidepresiv, sedativ a hypnotik.
Epilepsie
Uklidňující faktor, pocit bezpečí, svobody a volnosti, využití při rehabilitaci, možnost rozpoznání blížícího se záchvatu a varování.
U psychických a psychiatrických onemocnění
Zvyšování komunikace, odvrací pozornost od pacientových potíží, napomáhá resocializaci pacienta, snižuje apatii, pasivitu a otupění, pomáhá při léčbě drogových závislostí, pomáhá při léčbě týraných a zneužívaných dětí.
Polohování
Jedná se o individuální terapii, která je založena na přímém kontaktu klienta a psů.
CANISTERAPIE a její druhy
Jedná se o způsob terapie, kdy role psa spočívá v pozitivním působení na člověka, což podporuje jeho zdraví. Canisterapie je složená ze dvou slov – canis znamená pes, a terapie se popisuje jako ošetřování, udržování a zlepšování psychiky i tělesného stavu. Metody canisterapie se rozdělují:
· AAA – Aktivity za pomocí psů. Jedná se o společenskou činnost, přirozený kontakt a rozvoj sociálního života.
· AAE – Vzdělávání za pomoci psů. Náhodný či řízené setkávání psa a člověka za účelem osvěty, rozšíření či zlepšení výchovy, vzdělávání nebo sociálních činností.
· AAT – Terapie za pomoci psů. Podpůrná terapeutická metoda, která cíleně používá kontakt pes – člověk pro zlepšení psychického či fyzického stavu klienta.
· AACR – Krizová intervence za pomoci psů. Využití psa pro člověka v krizové situaci proti stresu a zlepšení fyzické a psychické kondice (Galajdová, 1999; Velemínský, 2007).
V dnešní moderní a uspěchané době se lidé nepřímo vzdalují od přírody, což má negativní vliv nejen na psychiku člověka. Návrat aktivit spojených s přírodou zahrnuje zooasistenční aktivity a zooterapie používané především v zahraničí, avšak snaha zapojení těchto činností bývá patrná čím dál častěji i v České republice. Začlenění psa do terapeutickcýh či vzdělávacích procesů v rámci institucionální péče se využívá čím dál častěji. Důvodem je přiblížení reality všedního dne. Klientovi pomáhá posílit sebevědomí, jistotu a uvědomění si vzájemného působení ve vztahu k druhému tvorovi. Napomáhá navodit dobrou atmosféru, kladné emoce a umožňuje tělesný kontakt. Mlčenlivost psů umožňuje čestnou, upřímnou komunikaci, bez předsudků a negativních signálů. Vylepšuje tak komunikaci mezi pacientem - klientem a ošetřujícím personálem, dítětem a učitelem....Dále je velmi vhodné využití psa u hyperaktivních či až agresivních pacientů/dětí, neboť se jejich energie dá využít konstruktivně při sportovním vyžití.Zvířata mohou mít na člověka tyto pozitivní vlivy:
- Úleva od samoty, naplnění potřeby o někoho pečovat.
- Lidé zůstávají aktivní a nepodléhají pohodlnosti.
- Vnímání zvířat jako spřízněné bytosti, kterých je možné se dotýkat a hýčkat.
- Těšit se z estetické hodnoty zvířat.
- Prožívat pocit bezpečí a jistoty.
Kvalita života lidí, tak může být přítomností zvířat, značně obohacena.
Ve vývoji dětí hrají velkou roli vztahy navázané ke zvířatům. Ty mohou pokrýt dětské potřeby, které jim člověk neposkytl.
- Potřeba stimulace a učení - zvíře neumí mluvit, ale vyjadřuje se pomocí signálů a využívá svou přirozenou pohybovou komunikaci. Pozorováním a učením se od něho dítě rozvíjí schopnost porozumět neverbální komunikaci, rozvíjí empatii a učí se chápat jeho pocity a potřeby. Tato zkušenost se pak projevuje v mezilidských vztazích.
- Potřeba sociálního kontaktu - děti mají potřebu kontaktu se svými vrstevníky. Ne vždy, jsou však od okolí dostatečně přijímány nebo ony samy sociální kontakt neumí vyhledat. V těchto případech zvíře může touhu po kontaktu nahradit. Pokud tento fakt dokáže pochopit a uspokojovat potřeby psa, získává tak lepší sebevědomí a sebeúctu než děti, které se o nikoho nestaraly.
- Potřeba citové jistoty a bezpečí, potřeba být někým akceptován - tuto roli zaujímají v životě dítěte především rodiče, ale mnohdy jsou z pohledu dětí nedostateční, děti se cítí osamoceni a nepochopeni. V tomto případě pak může zvíře doplňovat potřebu citové jistoty, kdy jsou od zvířete bezvýhradně akceptováni. Zvíře na ně má vždy čas, a navíc mu dává najevo, že mu jeho přítomnost dělá dobře. Ve výzkumu Berglera (1994), kde se posuzovaly vztahy dětí a psů, děti uváděly výhody plynoucí ze vztahu s čtyřnohým kamarádem, které postrádaly od rodičů:
- a. Pozornost psa, časová neomezenost.
- b. Vždy dobrá nálada.
- c. Bezvýhradné přijetí.
- d. Věrnost, spolehlivost, plná podpora
CANISTERAPIE kde všude léčí a pomáhá
CANISTERAPEUTICKÝ PROGRAM pravidelně realizujeme v:
- mateřské školy
- základní školy
- speciální školy
- speciální centra a dětské domovy
CANISTERAPIE je skvělou službou také pro:
- domovy seniorů
- domovy se zvláštním určení
- nemocnice, LDN, ústavy