CANISTERAPIE 

jako součástí léčby

Neuro-vývojových poruch ( ADHD,ADD,PAS,poruch učení ...)

Udržení pozornosti, nácvik hrubé i jemné motoriky, uvolňování spasmů, rozvoj fantazie, komunikativnosti, slovní zásoby, zvyšování sebejistoty, pocit ochrany a jistoty, možnost relaxace (polohování).

Tělesného postižení

Motivace k rehabilitaci, zdroj obohacení a zpestření života, zlepšení komunikace s okolím, prolamování bariér osamělosti, odvedení pozornosti od vlastních potíží, zvýšení pocitu bezpečí.

Smyslového poškození

Nevidomí (nezávislost, pocit bezpečí, lepší komunikace, zvýšení sebevědomí). Neslyšící (zvyšování nezávislosti, soběstačnosti a sebedůvěry). S poškozením čichu (zvýšení pocitu bezpečí). S poškozením hlasu (zlepšení komunikace).

V logopedii

Pro nácvik správné výslovnosti, rozšiřování slovní zásoby, usměrňování rychlosti řeči.

V geriatrii

Nahrazení fyzického kontaktu mezi lidmi, zvyšuje pocit bezpečí, zmírňuje pocit osamění, zlepšuje komunikaci s okolím, vytrhne z nostalgie a deprese, podněcuje k rehabilitaci, fyzioterapii, má pozitivní vliv na zklidnění a tím omezuje užívání antidepresiv, sedativ a hypnotik.

Epilepsie

Uklidňující faktor, pocit bezpečí, svobody a volnosti, využití při rehabilitaci, možnost rozpoznání blížícího se záchvatu a varování.

U psychických a psychiatrických onemocnění

Zvyšování komunikace, odvrací pozornost od pacientových potíží, napomáhá resocializaci pacienta, snižuje apatii, pasivitu a otupění, pomáhá při léčbě drogových závislostí, pomáhá při léčbě týraných a zneužívaných dětí.

Polohování

Jedná se o individuální terapii, která je založena na přímém kontaktu klienta a psů.


CANISTERAPIE a její druhy


Jedná se o způsob terapie, kdy role psa spočívá v pozitivním působení na člověka, což podporuje jeho zdraví. Canisterapie je složená ze dvou slov – canis znamená pes, a terapie se popisuje jako ošetřování, udržování a zlepšování psychiky i tělesného stavu. Metody canisterapie se rozdělují:

· AAA – Aktivity za pomocí psů. Jedná se o společenskou činnost, přirozený kontakt a rozvoj sociálního života.

· AAE – Vzdělávání za pomoci psů. Náhodný či řízené setkávání psa a člověka za účelem osvěty, rozšíření či zlepšení výchovy, vzdělávání nebo sociálních činností.

· AAT – Terapie za pomoci psů. Podpůrná terapeutická metoda, která cíleně používá kontakt pes – člověk pro zlepšení psychického či fyzického stavu klienta.

· AACR – Krizová intervence za pomoci psů. Využití psa pro člověka v krizové situaci proti stresu a zlepšení fyzické a psychické kondice (Galajdová, 1999; Velemínský, 2007).

V dnešní moderní a uspěchané době se lidé nepřímo vzdalují od přírody, což má negativní vliv nejen na psychiku člověka. Návrat aktivit spojených s přírodou zahrnuje zooasistenční aktivity a zooterapie používané především v zahraničí, avšak snaha zapojení těchto činností bývá patrná čím dál častěji i v České republice. Začlenění psa do terapeutickcýh či vzdělávacích procesů v rámci institucionální péče se využívá čím dál častěji. Důvodem je přiblížení reality všedního dne. Klientovi pomáhá posílit sebevědomí, jistotu a uvědomění si vzájemného působení ve vztahu k druhému tvorovi. Napomáhá navodit dobrou atmosféru, kladné emoce a umožňuje tělesný kontakt. Mlčenlivost psů umožňuje čestnou, upřímnou komunikaci, bez předsudků a negativních signálů. Vylepšuje tak komunikaci mezi pacientem - klientem a ošetřujícím personálem, dítětem a učitelem....Dále je velmi vhodné využití psa u hyperaktivních či až agresivních pacientů/dětí, neboť se jejich energie dá využít konstruktivně při sportovním vyžití.

Zvířata mohou mít na člověka tyto pozitivní vlivy:

  • Úleva od samoty, naplnění potřeby o někoho pečovat.
  • Lidé zůstávají aktivní a nepodléhají pohodlnosti.
  • Vnímání zvířat jako spřízněné bytosti, kterých je možné se dotýkat a hýčkat.
  • Těšit se z estetické hodnoty zvířat.
  • Prožívat pocit bezpečí a jistoty.

Kvalita života lidí, tak může být přítomností zvířat, značně obohacena.

Ve vývoji dětí hrají velkou roli vztahy navázané ke zvířatům. Ty mohou pokrýt dětské potřeby, které jim člověk neposkytl.

  • Potřeba stimulace a učení - zvíře neumí mluvit, ale vyjadřuje se pomocí signálů a využívá svou přirozenou pohybovou komunikaci. Pozorováním a učením se od něho dítě rozvíjí schopnost porozumět neverbální komunikaci, rozvíjí empatii a učí se chápat jeho pocity a potřeby. Tato zkušenost se pak projevuje v mezilidských vztazích. 
  • Potřeba sociálního kontaktu - děti mají potřebu kontaktu se svými vrstevníky. Ne vždy, jsou však od okolí dostatečně přijímány nebo ony samy sociální kontakt neumí vyhledat. V těchto případech zvíře může touhu po kontaktu nahradit. Pokud tento fakt dokáže pochopit a uspokojovat potřeby psa, získává tak lepší sebevědomí a sebeúctu než děti, které se o nikoho nestaraly.
  • Potřeba citové jistoty a bezpečí, potřeba být někým akceptován - tuto roli zaujímají v životě dítěte především rodiče, ale mnohdy jsou z pohledu dětí nedostateční, děti se cítí osamoceni a nepochopeni. V tomto případě pak může zvíře doplňovat potřebu citové jistoty, kdy jsou od zvířete bezvýhradně akceptováni. Zvíře na ně má vždy čas, a navíc mu dává najevo, že mu jeho přítomnost dělá dobře. Ve výzkumu Berglera (1994), kde se posuzovaly vztahy dětí a psů, děti uváděly výhody plynoucí ze vztahu s čtyřnohým kamarádem, které postrádaly od rodičů:
  • a. Pozornost psa, časová neomezenost.
  • b. Vždy dobrá nálada.
  • c. Bezvýhradné přijetí.
  • d. Věrnost, spolehlivost, plná podpora

CANISTERAPIE kde všude léčí a pomáhá

CANISTERAPEUTICKÝ PROGRAM pravidelně realizujeme v:

- mateřské školy

- základní školy

- speciální školy

- speciální centra a dětské domovy

CANISTERAPIE je skvělou službou také pro:

- domovy seniorů

- domovy se zvláštním určení

- nemocnice, LDN, ústavy